Monday, September 24, 2012

Tanda-tanda Kematian

BISMILLAHHIRRAHMANIRAHIMM~
Assalamualaikum..... hmm dulu dd penah share benda ni kt skolah masa himpunan pg..dah lame..mase form5..3tahun lpas kot..


1. Tanda 100 Hari Sebelum Hari Kematian
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hamba-Nya dan hanya akan disedari oleh mereka - mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini, hanya apakah mereka sedar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya setelah waktu ‘Asar. Seluruh tubuh mulai dari ujung rambut sampai ke ujung kaki akan mengalami getaran, seakan - akan menggigil. Contohnya seperti daging sapi yang baru disembelih, dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan - akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat, dan bagi mereka yang sedar dan berdetak di hatinya bahawa mungkin ini adalah tanda kematian maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa ada manfaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

2. Tanda 40 Hari Sebelum Hari Kematian
Tanda ini juga akan terjadi sesudah waktu ‘Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pohon yang letaknya di atas ‘Arasy Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita antaranya adalah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang waktu. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

3. Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah sakit dimana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba dia berselera untuk makan.

4. Tanda 3 hari
Pada masa ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat diketahui / difahami maka berpuasalah kita setelah itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan turun, dan ini dapat diketahui jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

5. Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu ‘Asar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di bahagian ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu ‘Asar keesokan harinya.

6. Tanda akhir
Akan berlaku keadaan dimana kita akan merasakan satu keadaan dingin di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.


 arwah abg dd.. :( 

*moga kite sume allah berikan nikmat tanda2 ini spaya dpt bsiap sedia..n
moga kite bkn tgolong dlm org yg lalai n hanyut gn nikmat dunia.. :)

###############################
#########################
######################
#################
###############################

klo bkesempatan jmpe la org yg mirip muke org yg dah mninggal tu..sbb dlm dunia ade 7org muke yg same.. :)


arwah ejad dlm kngn..
19/1/08


:) azan dd..
dorang mate je same..yg laen,jari,kuku,bdn n tggi je.. :)
tp hakikatny org yg bbeza..

papepn dd nk hidup slame yg mgkin..amalan xcukup lg.. :( takotny klo fikir pasal mati..tp cepat@lmbt kite tetap akn kembali kpd Sang Pencipta..jgn lalai gn dunia..bsiap sedia la gn amal ibadat slalu sbb kita xtau bila kite akan mati.. hmmm.. 

klo dkurniakn umo yg pnjg dd nk jage anda 2 elok2..insyaallah..amin..kun fayakun..
ayah gn umi..

anda 2jgk.. :)  

Tuesday, July 10, 2012

Excident!!!!!!!!



Assalamualaikum…hyep korang!hyep SoulmateJiwakosong!em,dd bz gn clas,assgmnt n mcm2 la..biase la baru2 start sem ni..sem ni dd xdok kolej dah..dd dok umah..ulang-alik dr kuala krai ke campus *UiTM Machang..gn moto..dlm 20 25 minit je..agpn ayah gn umi je kt umah..semenjak arwah nick xde klo ayah kuar keja,umi sorg2,umi asek nanges je mybe sbb rindukan arwah nick n sunyi kot..sbb tu jgk dd nk ulang-alik..

Uiks……nape tajuk entri ni “Excident!!!!!!!!!”??huhuuu meh dd cite erk..
Mggu lpas..smggu dh la kirenye..selasa lpas 3/7/2012..huhuu ciap date lg..
Dlm 9.30 pg lpas tukar tayar moto (*sbb bocor) kuar la umah..nk g clas cam biase..10minit pjlnan tibe2 keta proton saga kt dpn yg dd follow benti mngejut tnpa signal tnpa ape..fuhhh!ape lg..brekkkk la..skuat hati..bile dkt gn blkg keta pak cik tu dd ngelak la pusing handle ke kanan..seb baek xlaggar blkg keta die..tp bile dah brek mgejut camtu ape lg tbalik la moto (*belah kanan)..mmg bahu kanan dd menerima hempapkan yg sgt kuat..huhuu *betol ke ayat tu..pastu seret ke depan dlm 3 4saat kot..mybe dd pn tplanting skit kot dr moto..ntah la cmne sbb lutut n tgn kiri dd luke truk jgk..*lbih truk dr yg belah kanan..

Kurang dr 30saat sblom tu dd ade potong lori balak..lori tu mmg slow..berat sgt kot..(*sbb tu la dd potong)..sambung part td..lpas serek 3 4saat tu..dd  sedar mase seret tu smpai benti,dd ok..benti seret tu dd pom agkt ckit kpale,dd istigfar byk2..ciap bnafas pelahan-lahan lg..nk cool downkan diri..tibe2 dd tringat dd baru lpas potong lori..n then ape je taw yg ade dlm kpale dd..”aku baru lpas potong lori!! lori tu  dtg dr blkg japg!!!”YAALLAH....mmg igt mati je..
Dd trus letak balik kpale..n then mngucap..”Ash hadualla i…..” tibe2 ade pak cik2 agkt dd dr blkg..MASYAALLAH...xtau nk ckp cmne rase time tu..pak cik yg benti n org2 yg mkn kt warung tepi jln tu agkt dd bwk ke tepi..n then agkt moto skali ltak kt warung tu..darah byk jgk..tgn kiri n kanan,siku,lutut abes luke..suar koyak,tudung n sweater kt bahu kanan pn koyak..
Kuar je pak cik keta proton saga tu..sume org kt situ marah pak cik tu..”nape pak cik benti xbg signal?kesian mek ni.. (*dd la..)..”pastu pak cik proton saga tu g maki hamun org yg marah die tu..pastu jd bgadoh plak atas jln tu..YAALLAH..
Pak cik tu dah tua..die nk amek org kt tepi jln (*’keta sapu’ kot) mybe dah dkt baru ye nmpk mak cik tu sbb tu maen benti je t u kot..kesian die kena pkul..hmm..mybe slh dd jgk sbb laju ckit..tp 80km/sjm tu kire standard la jln straight..em..xpela benda dah nk jd.. org tepi jln tu trus bwk dd g hospital..cl SoulmateJiwakosong..gtaw..cian die isau dd..cite yg atas jln td tu dd xtau ape ksudahan die..huhuu

Pak cik tu anta je dd kt hospital Machang..dd sorg2..eh x..SoulmateJiwakosong teman dd..gn fon..tima kaceh..<3 lah!huhuu mmg sakit  sgt rase tp asek dok ulang “ckit je ni..x2” cekalkan hati jgk..tringat tmpt td dkt gn umah abah..(bff ayah dr dd kecik dd pn cm anak ye dh)..dd pn cl ye gtaw..suh tgokkn moto..
lpas cuci luke sume tetibe abah smpai..pas amek ubat n mc ape sume..kteorg g tmpt td n bwk moto ke umah abah..moto ckit je,handle n brek tgn bengkok,lampu dpn belah kanan pecah n kt tutup tayar dpn pecah ckit..dd tetap nk g clas gak..clas pad124..pkul2..cl ayah gtau simple2 je....”adik excident..tp tbalik moto sorg2 je sbb brek pak cik benti xkasi signal dkt gn umah abah..luke ckit je kt tgn sume..tp adik g clas gak..byk keja..assgmnt group xciap ag..abah anta n moto kt umah abah” ayah tkejut..wlaupn isau ayah kasi jgk sbb dd gtau cmtu kt ayah..tukar suar sume umah abah pastu g clas..

Clas mate sume tkejut n isau tgok dd..huhuu tima kaseh adik2 ku cyg taking care kdd.. :) habes clas pkul4 bdn baru rase sakit2 mybe ubat yg nurse cucuk mase nk cuci luke td dah abes kesan ye..jln makin thencut2..ayah cl suh blik umah abah naek bas n amek moto bwk blik..ayah ade keja xjd nk amek dd..rase cm nk nanges ..dd mmg xpndai nk ckp laen dah..bile ayah dah ckp itu,itu la yg dd wat..dah biase cmtu..mmg xkan ckp la..”ayah…adik sakit…:(” cekalkan hati jgk..jln wlaupn sakit2 n then kuar g bus stand Machang..naek bas blik umah abah,abah xde..amek moto,blik gn moto gn handle bengkoknye..hehe

Sampai umah..umi n mami damia tkejut sbb tgok lg truk dr yg dd gtaw ayah td..huhuu esok pg (*rabu) g amek exam n g clas law pkul12 sbb group dd present..dorg sume marah dtg.. :( pastu blik trus .. rmai jgk yg cl tnye..tima kaseh korg sbb syg kdd..huhuu syg ke..xdela..amek berat..rase tharu jgk..tima kaseh lg skali..
 dpt helmet baru..huhuu helmet tu wizer ye dah pecah n calar2 dah..

Ni abg ipar ksygn dd kasi dr cameron tuk adik ipar ye yg excident..huhuu

Sabtu..tetibe bodyguard
 (*Zul Bukit Merah) cl tnye kt mane..dd kt campus..ye dtg gn kakak,abg ipar n anak2 buah ye.. kbetulan dorg bcuti kt cni ye ikut skali..bodyguard dd amek cuti smate2 nk dtg tgok dd..dorg dtg campus..em tima kaseh sgt wlaupn dd ckit je xde apepn..mmg mase gtau,bodyguard dd tu marah2,bwk moto cmne smpai bleh excident n bla bla..tnye tegas betol cm bodyguard yg betol2 plak..hehe maceh zul..zul mmg sorg kwn yg baek..yg xtahannye ye belikan dd bunny..dd suke sgt ade bunny fais kt enri bwh tu..
ciap grau ngamok2 kt fais nk bunny tu tp fais xkasi sbb bunny tu eka (gf fais) yg kasi..huhuu Bodyguar dd cari satu taiping bunny yg nyanyi lagu “I love u..u love me..we r happy fmily..lala..would u say u love me too…?”hehe
Tu pn ye ckp xde yg same cam fais punye,jmpe yg besa ckit..yaallah..sabar je la..
thx a lot bodyguard..!

kuar jap g minum gn dorg..
anak buah zul..

 fon yg same gn zul..
zul..tima kaseh..slalu bodyguard dd kt Laketown..korg lyn dd cam puteri klo dd g sane..tambah2 papa..sume la..hmm..lyn lare si Jiwakosong ni tp smbil ckp.."dd..allah ambil  Ejad sorg je dr idup dd tp Dia bg n tmbh rmai org yg syg dd..kt cni kteorg sume syg dd..dtg je cni..kasih syg ade byk2 tuk dd kt cni.." :'( sedih sgt bile igt sume tu..tima kaseh sume..tima kaseh zul!:) zul cpat senyum lbar2 klo dah bace 'tima kaseh' dd ni taw!



SoulmateJiwakosong..sy sgt mhargai saat dlm gamba kt atas tu..saat dorg sgt amek pduli psal sy..emm..

em..ok..bila fikir blik tough jgk dd ni..huhuu xdela..em bsyukur sgt allah cekalkan hati ni smpai mcm ni..sakit cmne pn kte kena kuat la..sume tu ujian drpd ALLAH..Dia syg la Dia uji..
 wajah ceria..yg sentiase ceria dr dulu wlau apepn  jd.. :)

tuk SoulmateJiwakosong..
g arwah ejad tgalkn,kosongkn,tp awk cm kasi yg baru..awk jgn isau.. luke sy dah mkin smbuh.. :)
ni tuk awk jgk..


Tuesday, June 19, 2012

DD travel lg...ke Bukit Merah lg n Penang...


Assalamualaikum….hyep..korang!entri travel lg..jgn jelezzzz…huhuu
:) alhamdulillah dpt gak update entri ni.. Dd travel lg….uhuuu! ;p
Laketown Bukit Merah lg n then travel Penang..

14/6/2012-khamis
10 malam..naek bas dr Tanah Merah ke Perak..
Wif Mai n Timm..


16/6/2012-jumaat
smpai..pg tu pecah la gn dorg..dd sorg2..
Pg2 lg dah g Taman Tasek Taiping..saje ronda2..hehe
Thx papa,subha n Bodyguard..hehe
Masih indah mcm dulu….tp dd dah xcam dulu..alhamdulillah..
Wif  bunny Fais…hehe


 :)


Smpai Laketown..rindu sgt dah lame xdtg…
Papa bz masuk utan wat keja…subha wat keja kt opis..
cam biase msuk n menyempit kt ecopark…huhuu
dd pom wat keja jgk….
Sblom animal show tlg bodyguard dd mandikan kwn2 lam tu..
Mandikan jack ular sawa ksygn dd..n sekor lg kwn die,jimm..
Dorg mandi skali… XD
Animal show.. bodyguard dd pusing mangkuk lg.. :)
 
Rooney n Fender belakon.. :)
Comei betol!wat2 mati...XD

Lpas show…bodyguard dd bwk trip bdak sekolah explore ecopark..
Dd gn papa blik..sembang papa..truk sgt 2,2 nanges…ckp sal k.darling yg dah xnk jmpe ktorang,sal dd yg dah xtaw bila dtg Laketown lg..sal adik,papa n x-wife papa..sedih sgt2…hmmmm

Dah rehat lunch..kuar ecopark nthen masuk opis
Tlg Subha wat keja kt opis…


Tlg tgok..huhuu :P
n then g mkn gn papa n bodyguard..
 

Lpas mandi n solat zohor..
Otw nk g ecopark...
Duduk jap tepi tasek.......
Dah xindah cam dulu…air tasek kering… :(
Tp xpe sbb sume kuasa Allah..kering mcm cinta dd kt arwah ejad…
Xprasan plak abeskan mase kt situ lame ckit..tgok jam nk dkt asar dah..
Solat asar dulu baru g ecopark blik..

Tgu Subha nk naek sky cyle…
bkn pape taw..awk tlg cenyum ckit skarang…..
<3 n me…tuk Bukit Merah n sume yg ade kt cni…papa,subha,bodyguard,fais n sume lah…n tuk blog ni gak.. SoulmateJiwakosong trutamanye…. :)
Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang subha… :)
Wif subha cyg  n bodyguard..




Dorg dah abes keja..
Papa tgu dd kt dpn…otw g kt papasbnrnye..tp amek ksmptn posing2 dulu…huhuu
Dd wif bodyguard,subha n fais..

 
Dd dah laen….xcam dulu…dah xlara lg dah…hapy….
Thx taw tuk sume….
Hmmm…Bila dd tgok blik gamba2 ni…rase cam…
Hmmmm...hati ni ok sgt skang...no more lara tuk dipersembahkn krn arwah ejad..
Alhamdulillah sgt...


Insyaallah wlaupom xtau bila,dd akan dtg lg lawat sume kwn2 yg ade kt cni...dah byk tlg hati dd bila ddb wk hati yg lara ni ke cna..dorg syg dd,jage dd,wat dd hapy sgt...n wat dd rase sume org syg dd bila dtg cni...
SoulmateJiwakosong....sbb tu dd xnk lupekn dorg sume yg ade kt Laketown ni..wlaupn dd dah jauh tgalkan byg2 arwah Ejad...
Syg papa,adik,n sume kwn2 kt cni....syg sgt... syg SoulmateJiwakosong jgk..


Pkul10mlm..
G night safari gn Timm,Najmi Timm,kakak Timm,jan n laen2..
Xbrape best..ecopark lg x25789964194 best...huhuuu
jan,igt x jan ckp ape time ni?huhuu
"kdd ni mcm budak2....amek gambaq dgn buaya.."ahakz
gamba ni je amek mase dlm z00 taiping tu xde mood nk amek gamba sbb penat n nantok kot..yela dr laketown org yg syg dd anta dd ke cna dlm pkul9..pastu night safari tu xbest sgt..em..n then tido umah timm kt taman kaya..satu taman gn Subha..



17/6/2012-Sabtu..
pg2 lg g umah subha..Subha amek..
Subha n fmily bwk dd kuar g breakfast..
Dorg baek sgt…cam subha la….thx..hapy sgt…
N then anta dd kt stesen bus Kamunting…
DD nk trasvel lg!!!!!!!!!!!! :)
G penang…thx bodyguard kasi Coklat.. hehe

 
Smpai penang…


Tgu nk naek feri… :)
Suke lah!huhuu
SS:syok sendiri..huhuu


akhirnye...huhuu
Thx awk tlg amekkan gamba...hehe
saaaaaayang awk!:P




Smpai Bukit Bendera….huhuuu jgn jelezzzz…
Indahnye ciptaan mu ya ALLAH….
Jom lyn gamba..hehe
Xbyk gamba sbb gamba syok sendiri xbrepa nk cantik gn showl pink ni yg smemeynye dah bulat nmpk lg bulat dd… XD


Then g pantai Batu Feringgi..solat asar ciap2 baru trun pantai.. :)
Dah nk blik…
Otw blik jetty…bas dd pkul10.. :)



Alhamdulillah dah naek bas…. Tima kaseh awk sbb isaukan saye n first time saye rase ade org jage saye spnjgn saye travel..tima kaseh sgt2….saaaaaaaayang lah…!